Pagina's

dinsdag 15 maart 2011

Vrijdag 11 Maart met Ghita op zoek naar rood bekermos

Ghita http://carpediem2.punt.nl/ heeft recent een macrofilter aangeschaft en ik zou haar het rood bekermos aan wijzen.
Ik hoopte dat er nog wat zou staan want vorige week was ik bij het plekje bij De Zilk gaan kijken en was er niet veel rood bekermos te zien.
Nu hadden we afgesproken bij Panneland en gelukkig waren er op het plekje heel veel kleine rode puntjes te zien en er was genoeg licht.
Ik had alleen mijn macrolens meegenomen, als er dan iets anders moois voorbij zou komen heb ik maar pech gehad, ik vind het ook lekker om met niet te veel spullen lekker te kunnen rondwandelen.
Samen met Ghita was het een hele leuke dag.
Naast het rood bekermos was er ook een ander mosje met rode puntjes.
f22 - TV 1/20 op het rijstzakje.
F22 - TV 1/20
Bij nader beschouwing lijkt hier een rode heide lucifer te staan.
Ik zeg LIJKT want zèker weten doe ik het niet, bekermos is er in ontzettend veel vormen.
F22 - TV1/20
Sneeuwmos was ook rijkelijk aanwezig.
F 22 - 1/15
Rond dit bekermosje stond ook een leuk ander mosje met een soort kronkel steeltjes, geen idee wat het is.
F22 - 1/30
Een stukje mos dat los op de grond lag.
f 5.6 - TV 1/500
En nog een los stukje.
F 5.6 - TV 1/250
Uit mijn waterflesje een druppeltje op het bekertje laten vallen.
F 4.0 - TV 1/750
We zijn weer verder gelopen want we hadden zin in een lekker wandelingetje.
Groot dooiermos op een paaltje.
F 16 - TV 1/250
Ook al had ik alleen de macrolens bij mij, deze mooie kleur lijnen wilde ik vastleggen.
F 6.7 - 1/90
Dit vind ik altijd erg mooi, een oude tak met mos erop.
F 6.7 - TV 1/250
Met het blote oog zie je alleen iets gelig`s maar uitvergroot komen de mooiste structuren en kleurtjes te voorschijn.
f11 - TV 1/90
Wij hoopten al een beetje dat we Beauty zouden tegen komen en ja hoor, daar was ze.
Ze heeft een hele tijd een erg pijnlijk gewond pootje gehad meer gelukkig lijkt het nu beter te gaan.
f 11 - TV 1/90
Ze hield haar ogen stevig dicht maar soms gingen ze op een kiertje.
f 4.0 - TV 1/1500
FF krabben.
f 16 - TV 1/60
Ze ging zelfs even voor het water staan zodat ik dit mooie plaatje kon maken.
Zoals gezegd, al deze foto`s zijn gemaakt met de macrolens, dat gaat eigenlijk best goed.
f 9.5 TV 1/45
Alle foto`s van het vosje zijn op statief genomen
Portretje in schuin tegenlicht waardoor de zon mooi door de haartjes schijnt.
Kleuren en structuren op een boomstam.
f8.0 - TV 1/30
f8.0 - TV 1/25
Bij panneland stap ik op de fiets en Ghita loopt richting De Oase, we hebben een sùper dagje gehad.

Slotwoordje;
Ik hoop niet dat jullie genoeg hebben van de vossen foto`s want gisteren heb ik er weer een aantal gemaakt, ik blijf het leuk vinden.
Hartelijk dank voor de leuke reactie`s,
groetjes Greet

22 opmerkingen:

  1. Hai Greet,

    Of moet ik Greetje zeggen, want jij leeft meer in de miniwereld de laatste tijd ;-)
    Een werkelijk prachtige serie.
    Vind vooral de profielopname van de vos prachtig en het bekermos met de "spontane" druppel. Haha rugzakbekermos......
    Portretfoto's (in dit geval van de vos) kun je juist goed maken met de macrolens, omdat ze zo lichtsterk zijn ze vlijmscherp en kun je bij minder licht ook met lage iso-waarden fotograferen.
    Ik maak iedere portretfoto van mijn kinderen met de macrolens.
    Nogmaals, het zijn allemaal prachtige beelden en in vervolg niet meer vals spelen met een druppeltje, doe ik ook nooooooooit ;-0

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Greet,
    Weer erg fraai hoor.
    Opnames van de verschillende soorten mos zijn mooi.
    Maar de vos staat er ook weer mooi op.
    Gr John.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Greet wat is dat mooi hé dat mos heel apart en ja alles gaat nu uitkomen heel mooi en natuurlijk je supermooie vos weer geweldig
    Ik wens je een fijne dag toe
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom maar op met je vossen fotos Greet, ik kan er geen genoeg van krijgen !!!
    Als dit de beauty is die door Loes zo genoemd word dan ben ik blij dat ze er nog is !!
    Een van de laatste keren zijn we naar haar op zoek gegaan, maar liet ze zich niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Greet,

    Even snel vanaf het werk, want thuis wil het helaas weer helemaal niet lukken :-(
    Ik geloof niet dat dit Beauty is, maar zeker weten doe ik het niet, wel zeker weet ik dat vooral de laatste foto, het portret, schitterend is!!
    ook weer mooie mosjes, met fijn weer de exif erbij, en die druppel, op dat idee was ik ook al gekomen, maar ik heb het nog niet uitgevoerd.

    Groetjes Loes


    ps mijn aalscholvers waren niet best....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig hoe je al die soorten mosjes op je camera weet te krijgen. Mooi!
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je kleine wereld staat er mooi op, zie alleen geen mini mensjes..;-) wat gaaf zijn deze paddo/mosjes..plat op de buik en leuke mosjes zien waar je zo over heen loopt wanneer je geen macro lens bij je hebt.
    En de vosjes, ik blijf ze mooi vinden..een mooie blog is het geworden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Greet,

    Onvoorstelbaar mooi! Jullie tweetjes lijken net veldonderzoeker. Heel mooi hoor die details van die mossen. Goed kleurbeheer en compo. En vooral mooie doortekening in de details bij zowel de mossen als de boomtekening.
    Foto 13 is mijn favoriet. Wat een schatje. Zou hem/haar zo mee naar huis willen nemen, maar ja dat wil ik met de poes van de Oase ook al jaren.

    Fijne dag en warme groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prima details van die mossen
    en die vos, leuk !!
    gr, peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Greet,

    Jouw foto's zijn prachtig. De mosjes heb je er echt super op. En de vos met macrolens....ook helemaal goed. Een mooie dag in het teken van mosje en vosje (hihi).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Greet
    Prachtige serie foto's heb je weer gemaakt met de macrolens.
    De vos staat er wel weer heel erg mooi op.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Greet, Ik krijg nooit genoeg van vossenfoto's hoor! Vooral blijven plaatsen dus. Volg je de oostvaarders vos ook al via internet? Is erg leuk om te zien.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Greet
    Volgens mij geniet je veel van je Makro lens je maakt er mooie foto’s mee
    De vos is erg goed en je had mooi weer.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat laat je weer enorm mooie opnames zien van deze miniatuur wereld, genomen met je macro lens. De druppel opname vind ik toch wel de mooiste. Ja de vossen opnames.....ik kan alleen maar zeggen dat ik daar nog steeds jaloers op ben....ik ben onderhand de enige nog die nog nooit foto's heeft gemaakt van deze helaas tamme vossen. Toch geniet ik er stiekem elke keer weer van als ik ze zie (op internet).

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Greet

    Mooie wandeling en mooie foto's.
    Ik kan niet genoeg foto's van de vos blijven zien.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Greet,
    Zou je me willen verklappen waar je dat 'mosje met die rode puntjes' hebt gevonden? 't Zijn de antheriën van de mannelijke haarmossen (zo te zien Echt Zandhaarmos). De vrouwelijke vormen had je op een vorig blog al (die mooie rode steel met pluizig kapje). Ze horen dus bij elkaar, maar ik kan het mannetje maar niet vinden! :(
    Om je beschrijving 'leuke mosje met kronkelende steeltjes' moet ik dan erg lachen: 't is namelijk Kronkelsteeltje!
    Het mosstengeltje met de omgebogen blaadjes is Gesnaveld Klauwtjesmos, de geklauwde blaadjes zijn op je foto heel duidelijk te herkennen, je komt het heel veel tegen in de duinen.
    De heidelucifer of rood bekermos blijft lastig, probeer het eens met de
    determineersleutel (http://www.biodiv.nl/lichens/cladonia/sleutel1.htm).

    Je foto's zijn prachtig! En René heeft idd gelijk, je kunt met de macrolens veel meer dan alleen macro, zeker (dieren)portretten worden heel erg mooi, zoals te zien is aan je vosjes.
    Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Greet, je laat erg goed zien dat je met een macro lens echt veel meer kunt, we slepen soms wat mee maar door gewoon één lens mee te nemen kom je soms tot hele creatieve beelden. ook het vosje staat er weer erg goed en mooi op, top gedaan. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtige foto` Greet
    vooral van de vosjes ja die andere ook hoor .super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Greet,
    Mooie mosjes, zulke macro foto 's hebben toch wel iets. Alsof je de wereld onder een vergrootglas legt. Het verbaast me steeds maar weer dat er zo veel soorten zijn. En genoeg van vossen heb ik denk ik nooit. Zeker niet als je dan zulke mooie portretten plaatst. Dus ga door :)
    Groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig die vos. Hij geniet net zo van het zonnetje als wij doen Greet!

    Mooie serie weer hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. nou het portret van de vos springt er voor my uit
    mooie plaat
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Greet....Ben jij gek...wij flauw worden van vossen foto's, hoe kom je erbij. Het zijn pracht beesten daar worden wij echt niet zo snel flauw van hoor..
    Wat een mooie serie, je begint al met die prachtige mossen, heerlijk..en dan als toegift die mooie vossenfoto's...ik ben er echt wel jaloers op.
    Ik weet dat er bij ons echt vossen genoeg zitten, vorig jaar wist ik een nest met 6 jongen, vaak het kleintje gezien en mijn zoon is kok en als hij 's nachts van zijn werk kwam zat hij vaak bij het spoor...Hij maakte er altijd een praatje mee en dan bleef hij mooi zitten en deed z'n koppie schuif, alsof hij begreep wat er gezegd werd...2 week later lag hij dood langs de snelweg!!!
    Dus nooit foto van kunnen maken....

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet