Pagina's

vrijdag 1 juni 2012

Uitsluip Libellen

In de AWD is een plek waar in Mei veel uitsluipende Libellen te vinden zijn, ik ben daar verschillende keren geweest.
Hier het proces van uitsluipen in beeld.


Het is een sport om een larf die net uit het water komt te vinden, hier een nog nat exemplaar die ik nog net op een mooier plekje kon zetten.

Van de bovenste larf heb ik een serie kunnen maken maar van deze larf is beter te zien hoe de rug open barst en de Libel naar buiten komt.

Een paar minuten verder, de kop komt al een beetje vrij.

Nog iets verder

Nog iets verder vanaf een andere kant

Van bovenaf.


Dit hangende stadium duurt minstens een half uur, de pootjes moeten voldoende opgepompt en gedroogd zijn voor de Libel het oude jasje kan vastpakken en de staart eruit kan trekken.

Deze larf zat niet helemaal op een goed plekje,het stokje zat een beetje in de weg.
De witte sliertjes zijn een soort bloedvaatjes waarmee de Libel verbonden was met de Larf.
 Hierna ga ik verder met de geboorte van een libel uit de Larf op de eerste foto.

Eindelijk bleef de larf zitten op een mooi plekje om het hele uitsluipen te fotograferen.






Dit hangen duurt aardig lang (ongeveer een half uur) dat geeft wat tijd om andere  beestjes te zoeken of een bammetje te eten.
Tussen deze foto en de foto hieronder zit maar enkele seconden.
Ineens zwaait de Libel zich naar voren en houdt zich vast aan het Exuvium.
Ik had dus het geluk dat ik net door mijn lens zat te kijken.

Het onderlijf zit nog vast....


en plop het is los.
Nu worden de in elkaar geschrompelde vleugels ontvouwd en opgepomt.
Dit proces duurt ook een paar uur.
De Libel kan pas vliegen als de vleugels helemaal droog zijn.
In dit uitsluip proces zijn Libellen erg kwetsbaar, als de larf niet op een goed plekje is gaan zitten bestaat de mogelijkheid van eraf vallen en op de grond kan het proces zich niet goed ontwikkelen.
We hebben ook regelmatig Libellen gezien waarvan een of meer vleugels zich niet goed ontwikkelde.........einde Libel.

De Vleugels nog niet helemaal uitgevouwen.
Dit was de laatste foto van deze uitsluiping. 

Viervlek Libel die bijna klaar is om weg te vliegen.

En nog een vanaf de andere kant.....

...en vanaf de zijkant.

Tussendoor heb ik  nog een Groene Zaagvlieg kunnen fotograferen.




En deze Strekspin met prooi.

Tot slot pluisjes van de paardenbloem met dauwdruppeltjes

32 opmerkingen:

  1. Dag Greet

    Wat gaaf zoals jij dit zo in beeld hebt weten te brengen....dit zijn echt klasse foto's....mijn complimenten.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Subliem, wat ongelofelijk mooi! Heel knap en intrigerend!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Greet
    daar ben je wel een ster in om die libellen zo te fotograferen
    ik vind het top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, wat zijn ze mooi geworden; heel goed hoe je het hele proces in beeld hebt gebracht, prachtig.
    Des te leuker omdat ik dit ook zelf in het echt heb gezien.
    groetjes en een fijn weekend,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf Greet...
    Het uitsluipen het lukt me steeds niet...
    maar ik weet nu waar ze zitten en ik hoop volgend jaar
    weer zo gezond te zijn dat ik er dan achter aan kan..
    het lijkt me echt super....
    wat heb je er mooie foto's van kunnen maken...
    geweldig hoor....
    Ik vind sitefoto van de eendjes ook echt geweldig....
    2 duimen omhoog...

    fijn weekend en lg Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi Greet
    prachtige macro`s dit keer je bend weer goed bezich geweest,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige serie Greet, ik hoop dit ook eens vast te kunnen leggen.
    Ik heb nu ook een macrolens, dus dat zal vast wel een keer gaan lukken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Greet,
    Wat een knappe foto's. Heel mooi met die rustige achtergrond. Je hebt veel geduld gehad om het hele proces in beeld te kunnen brengen. Ik vind de groene zaagvlieg ook heel mooi. Vooral de tweede waarbij je eigenlijk onder hem door fotografeert is erg fraai. Maar de kleuren van de eerste zijn weer mooier.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Greet,

    Wat een mooie wereld is de macro wereld toch.
    Erg mooi gedaan!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Greet, wat een prachtige serie van dit fascinerende fenomeen.
    Heel mooi in beeld gebracht, dit is iets waar ik nooit genoeg van
    kan krijgen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Greet,

    ik heb al heel wat uitsluipende libellen op diverse blogs gezien.
    Zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar ik blijf het een fantastisch
    gebeuren vinden. Je hebt er dan ook werkelijk een schitterende serie van gemaakt.
    Complimentje is dan ook zeer zeker op z'n plaats.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een gaaf moment heb je kunnen waarnemen. En zo mooi het hele proces kunnen volgen, complimenten voor de mooie beelden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi in beeld gebracht, dit bijzondere gebeuren. Door deze foto's snap ik pas goed hoe dat uitsluipen in zijn werk gaat en hoop ik ook de larven beter te kunnen opsporen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Greet,
    Wat heb je het uitsluipen mooi in beeld gebracht. Goed hoe je zo'n rustige achtergrond hebt gevonden.
    Mijn uitsluiper zat helemaal in het riet....
    Jij hebt ook het begin vastgelegd, dat de libel uit de larve kruipt. Super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben telkens weer aangenaam verrast door je nieuwe kopfoto, super is die!!!
    Maar deze uitsluipers mogen er natuurlijk ook zijn Greet, zo'n mooi wonder der natuur, en dan zo prachtig gefotografeerd, klasse!
    Dikke complimenten en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat lief die eendjes
    en prachtige foto's heb je
    ik moet nog maar zover zien te komen
    Gr Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Greet,

    Een en al pracht zeg!
    Zeer fraai in beeld gebracht! Super.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat uitsluipen is zo'n magisch verschijnsel.....ik blíjf er naar kijken en ook op jouw foto's vind ik het weer fascinerend om te zien.
    Overigens stuk voor stuk zéér mooi uitgevoerde macro's en die groen zaagvlieg is stóer!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jeetje Greet wat moet jij een geduld hebben .
    Ik heb dat niet dus gelukkig kan ik hier dit uitsluipen zien !!
    Mooi !!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Greet,
    Wat gaaf om dit proces zo stap voor stap te zien. Echt bijzonder knap hoe je dit zo mooi en haarscherp in beeld hebt gebracht. Echt fantastische plaatjes Greet!!
    En om eerlijk te zijn, wist ik ook niet dat libellen zo ontstonden, stom hé..?! Maar toevallig zag ik deze week op de blog van Karina ook van dit soort opnames, waardoor het me duidelijk werd.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Samen met mijn man (die zelf niet fotografeert) heb ik naar je serie zitten kijken, Greet. We waren beiden onder de indruk van deze serie. Wat mooi en wat een geduld heb je gehad om 'm te maken. Het is eigenlijk zonde dat die alleen maar hier staat. In een natuurblad zou hij prima passen. Kun je 'm niet aan zo'n blad verkopen? Wow.....Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hà Joke, wat een lieve reactie!
      Ik vind het heel leuk om een paar uurtjes bij zo`n uitsluiping te zitten, camera op statief en er af en toe een foto van maken en tussendoor andere beestjes zoeken.
      Zou leuk zijn deze serie in een blad maar ik vind het een gedoe om ermee te gaan leuren, ik zit liever in de natuur hà hà.
      groetjes Greet

      Verwijderen
  23. Het is net een film waar we naar kijken hier!
    Zo gaaf als dit in beeld hebt gebracht, super composities en wat lekker scherp waar gewenst.
    Ik heb er al meer blogjes van gezien maar hier wordt ik echt even stil van.
    Dikke complimenten, heel erg gaaf en zoals altijd netjes verzorgd!

    Fijne week, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een heerlijke serie tja en uitsluipers fotograferen is al heel bijzonder om dat nieuwe leven te zien ontspringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldige serie van de uitsluiping Greet, dat hoop ik ooit nog eens te mogen fotograferen.
    De groene zaagvlieg is ook een mooi beestje die er ook prachtig op staat, net als de pluis.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig zoals je het hele proces hebt kunnen fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. greetje greetje greetje
    wat een top serie
    superrrrrrrr
    (ben trouwens weer bij met kijken hoor,pfff wat kan een mens het druk hebbe)
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hai Greet,

    Hier ga ik niet veel woorden aan vuil maken.
    Gewoon WERELDS!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Greet,

    Ik heb met open mond naar deze serie zitten kijken. Dit is zo mooi. Mede door de fotoslide kan je mooi het verloop achter elkaar bekijken.

    Niets meer dan dikke complimenten voor deze foto's.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ja...dat was leuk he Greet? Je hebt er een hele mooie serie aan overgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet