Pagina's

donderdag 21 juni 2012

Icarusblauwtje en meer

Donderdag avond 22 Mei ging ik samen met Astrid even naar de Toolenburgerplas in Hoofddorp.
Ik nam mijn macrolens mee en mijn wandel camera voor e.v.t. andere plaatjes maar als je een spiegelreflex gewend bent is een compact toch behelpen.
Ik wil hier nog even benadrukken hoe knap ik het vind dat verschillende mensen prachtige foto`s maken met compact camera`s.

Dit was het enige Visdiefje dat ik redelijk op de foto kreeg met mijn Fuji Finepix HS 20

Snel verder met macro`s

Langs de kanten van de plas groeit van alles en we hadden prachtig licht.



Klaverbloem.
Als je ze ziet staan in het gras lijkt het gewoon een roze (of wit) bolletje maar uitvergroot zie je pas hoe mooi het is.



Ineens zag ik twee Icarusblauwtjes zitten op een grasspriet.
Ze waren al in rust om de nacht door te brengen dus ik kon ze uitgebreid fotograferen.
































Zo`n kans krijg je niet zo snel dus ik ben hier heel blij mee.






































Nog eentje met een mooiere dof.






LHBtje wilde ook wel poseren op een grasspriet.



Ik blijf het een sport vinden om zo`n beweeglijk beestje scherp op de foto te krijgen.




Ook samen met Astrid ben ik Zaterdag 2 Juni in Bennebroek bermen in gedoken.
Eerst schrokken wij toen een groot gedeelte van de mooie bermen gemaaid bleken maar gelukkig stond er nog een stukje mooi te zijn.



Klokjesbloem. Behoort tot de Campanula fam.
Stapje achteruit gaan doe ik eigenlijk veel te weinig.
Het geel hier in de achtergrond is een stukje waar de zon een plekje belichtte, ik vind het een mooi effect geven.


Nog maar een maar dan in staande uitgave.



Gisteren zag ik een bloem die Grote Centaurie heet, dan is dit vast de kleine Centaurie want veel kleiner.
De Nederlandse naam is volgens mij Knoopkruid.



Knoopkruid.





































































Ik weet niet of dit de knop is of dat de bloem al uitgebloeid is.
Mooi is het wel.







Klokjesbloem.



Pluis van de Gele Morgenster.



Klaproos staat op openbarsten.



Half uurtje later.



Klaproos met zwarte Luizen.



Open barstende Klaproos weer een half uurtje later.



Viervlek Lieveheersbeestje met ingedeukt schildje.
Zo`n LHBtje had ik nog noit gezien.



Astrid moest nog ergens een bloemetje kopen en zo belandden wij in Lisserbroek bij een Pioenrozen kwekerij.
Daar moesten natuurlijk ook nog een paar plaatjes geschoten worden.























Zelfde als bovenstaande maar dan in Zwart/Wit.



















Het blogje is weer veel te lang geworden, het alternatief zou zijn om vaker een korter blogje te maken want ik heb zòveel foto`s die ik met jullie wil delen.
Als het een bezwaar is dat mijn blogjes zo lang zijn hoor ik het wel.
Deze foto`s zijn nog niet gemaakt met mijn flitser want die had ik toen nog niet.
Ik ben er wel lekker mee aan het spelen en het is een uitkomst om in de schaduw of op donkere plekjes te fotograferen.
Absoluut nodig is zo`n flitser natuurlijk niet maar toch ben ik er erg blij mee.
Mocht je voor de keuze staan een Ringflitser of Twinflitser te kopen spaar dan maar even door voor de Twinflitser want dat biedt veel meer mogelijkheden (vind ik).

















31 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Greet.
    Mooie al die bloemen, prachtige kleuren en scherpte. Het allermooist vind ik nog het Icarusblauwtje, wat een pracht plaatjes.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Greet,

    Er is altijd een plezier om je prachtige foto's te bewonderen.

    groetjes Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's Greet. Je Centaurie is opnieuw Grote Centaurie, duidelijk te zien aan de schubben van de omwindselblaadjes rond knop en bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Greet
    Ze zijn weer allemaal SUPER !!!! wat een prachtige macro's heb je gemaakt heel erg mooi
    en je blog is nooit te lang (ha ha de mijne ook meestal) maar voor mij maak dat niks uit
    echt genieten om naar je mooie foto's te kijken
    Groetjes en een fijne avond Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja knoopkruid ik was de naam even kwijt toen ik het zag groeien van de week. Je fotoserie is ronduit erg goed en mooi geworden. De MPE 65 kan ik je aanraden er gaat een heel nieuwe wereld voor je open...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat mooi weer en dan nog als toegift de pioenrozenkwekerij geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Greet dit is weer GENIETEN van zoveel mooie en kleurrijke opnames.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hééél erg mooi, Greet. Ik vind het ook leuk om hier en daar toch wat bloemenblogs te zien. Niet dat ik de faunablogs niet mooi vind, maar de flora hoort er ook bij. Al die bloemen zie je pas goed als je ze zo macro fotografeert. Ik heb er van genoten, net als van je Icarusblauwtjes. Toch wel een heel bijzonder moment om die tegen te komen. Prachtig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maak maar lekker lange blogs, Greet, want je foto's zijn weer super! Die blauwtjes: geweldig qua kleur en scherpte: genieten dus. Ook de klaprozen zijn prachtig. Wat voor een apparatuur heb je en kun je wat meer vertellen over die flitser? Alvast bedankt!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marion, ik heb een Canon 100mm macrolens en een Twin Lite flitser http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/speedlite_flash/macro_twin_lite_MT-24EX
      Een gedeelte zit op het flits schoentje van je camera en met een ring om de lensopening bevestig je twee flitsertjes.
      Die flitsertjes kun je instellen op rechts/links - meer/minder licht en de flitsertjes kun je ook hoger of lager om je lens plaatsen of boven en onder.
      De flitsertjes kun je ook van de lens af halen en een eindje van je lens af gebruiken.
      Ik doe dat als ik iets fotografeer met de camera op de tafel (op rijstzak).
      Mogelijkheden genoeg en je kunt zelfs nog een externe flitser aansluiten maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
      Ik hoop dat je het snapt zo, anders vraag je maar.
      groetjes Greet

      Verwijderen
    2. Heel duidelijk, ik ga ook eens op zoek! Hartelijk dank, Marion

      Verwijderen
  10. Hooi Greet.....
    een mooie macro serie...
    prachtig de bloemen, maar ook de beestjes..
    de Icarusblauwtjes zijn helemaal top...
    De bloemen zijn super, vooral de zwart wit versie...
    je bent weer lekker bezig geweest!! mooi hoor..

    Lg, Nieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meid wat heb je weer een mooie serie. Ik wilde van allerlei foto's wat zeggen, maar er zitten zoveel mooie tussen dat er geen beginnen aan is. Het lieveheersbeestje vind ik geweldig, maar ook die opgekrulde klaproos vind ik ook zo gaaf. Maar de rest ook hoor. ik ben gewoon wild enthousiast van je serie! Dat prachtige vlindertje! Nou ga en ga zo maar door ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Greet,
    knap hoe jij toch weer van alledaagse bloemetjes iets moois weet te maken.
    De Icarusblauwtjes zijn een mooie beloning van je serie.
    Ben je overigens al eens in de Heimanshof in Hoofddorp geweest?
    Het is een heemtuin op een klein oppervlak maar met een grote collectie aan planten en bloemen waaronder een aantal op de rode lijst staat, ideaal voor jou macro werk.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ron, daar ben ik vorig jaar geweest met Astrid maar dank je wel voor de tip.
      Gaan we nog wel een keer naartoe.
      Ben jij wel eens in Thijsse`s Hofje in Bloemendaal geweest, ook een hele mooie heemtuin, nog uitgebreider dan de Heimanshof.
      Er staan bij de planten en bloemen bordjes met de namen, ook heel handig.
      Groetjes Greet

      Verwijderen
    2. Kijk,
      zo levert de ene tip weer een andere bruikbare tip op.
      Ik ga er zeker een keer kijken.
      Groeten,
      Ron

      Verwijderen
  13. Hoi Greet,
    Je macro's zijn weer top.
    Vooral het icarusblauwtje en de serie klaprozen ( die net open is gesprongen, mooi!0 vind ik super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige macrofoto's Greet, de klaproos die net open gaat zijn toppers.
    De rest is ook geweldig hoor, maar deze springen er voor mij uit.
    Ik wens je een hele fijne dag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Greet, ja inderdaad een lange blog met met kwalitatief zulke
    fijne foto's is dat voor mij geen enkel probleem.
    Een heerlijke blog en prachtige onderwerpen.
    Met zo'n lange blog wel ondoenlijk om daar de mooiste uit te zoeken,
    dat doe ik dan ook niet.
    Je viervlek Lieveheersbeestje is een exemplaar uit de Veelkleurige Aziatische
    Lieveheersbeestjesfamilie. Hij verraadt zich door zijn gedeukte schild en de vlekken
    van het Viervleklieveheersbeestje zijn ook anders ik heb er wel een blog van.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoi Greet ja dat is even wennen met zoe`n camera maar toch wel goed gelukt het zijn mooie opnamens geworden met veel variatie,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Logjes zijn mij niet snel te lang hoorGreet.
    Je pioenrozen vind ik prachtig maar datkomt omdatik dat eigenlijk de mooiste bloemen in een vaas vind...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Greet,
    Geweldig de foto's van het Icarusblauwtje. Staat hoog op mijn wensenlijstje :)
    Ook het lhb is erg mooi. De overzichtsfoto van het grasklokje is werkelijk prachtig.
    Je laat goed zien dat dat stapje terug soms echt wel een meerwaarde heeft.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Greet, korte of lange blogs, dat is een keuze die je lekker zelf mag maken, het is tenslotte jouw blog ;-)
    Bij lange blogs is het wel wat moeilijker om inhoudelijk te reageren, het is gewoon niet te doen om uitgebreid op alle foto's in te gaan, we komen allemaal al tijd te kort....
    Toch in vogelvlucht er door heen.. het icarusblauwtje is top, mazzel dat ze zo mooi bleven zitten in dat prachtige licht, lhb-tje is ook altijd zo leuk om te fotograferen, geslaagde foto's.
    Ai, zie je, nu moet ik al weer even naar boven om te spieken wat er nog meer is...
    O ja, de klokjesbloemen met het stapje terug, ja, mag je best vaker doen, dat geeft een fijne afwisseling aan de serie en ik vind die foto's erg mooi.
    De klaprozen zijn top, ik heb ze op mijn lijstje staan, maar het is er nog niet van gekomen.
    Pioenrozen vind ik prachtige bloemen, maar je foto's ervan spreken me minder aan dan die van al dat kleine spul. Da's mijn persoonlijke smaak, doet aan de kwaliteit van jouw foto's niets af.
    Fijn weekend Greet en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Greet,

    je blog is niks niet te lang hoor want dit is gewoon puur genieten.
    Ik begon al met een lijstje welke ik de mooiste vond, maar daar ben ik mee gestopt want er stonden zoveel mooitjes in. Ik zal er wel 2 bij naam noemen en dat zijn foto 9 en de openbarstende klaproos. Mijn hemel wat heb je die prachtig in beeld gebracht.

    Al je foto's zijn uiteraard ontzettend mooi en ik geniet er ook iedere keer weer van. Complimenten voor zoveelbschoonheid in varia, kleur, scherpte, compositie en achtergrond!! Klasse.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Greet,

    Helemaal top weer dit blog. De reactie wordt een beetje ééntonig zo;-)
    Prachtige kleurn weer bij het lieveheersbeestje. Iets meer scherptediepte op het kevertje vind ik persoonlijk mooier. Maar wat een kleuren en scherpte op zijn koppie!
    Prachtige bloemenfoto's ook, maar de klaproosfoto's steken er voor mij bovenuit.
    Mooi zoals je de uitkomende roos hebt vastgelegd.
    Prachtig!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Greet,
    Wat een prachtige opnames weer!! Ze zijn ook allemaal zo mooi van kleur, met ook een uitstekende warme lichtval en ook nog eens in zeer fraaie compo's. Ik vind dat Icarusblauwtje ook ontzettend mooi.
    Knap gedaan hoor Greet, ik zit weer met open mond te kijken, wat een puike serie is dit!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Greet,

    Prachtig, prachtig, prachtig!
    Wat een kleuren en mooie diepte werking en scherp!!!!!!!!!!
    Schitterend.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Pffff wat heb jij weer pracht opnames gemaakt!
    Het was genieten van het begin tot het eind!
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tjongejonge Greet. Ik ben wéér diep onder de indruk van je macro foto's! Wat een kleuren wat een scherpte wat een kwaliteit. De Icarusblauwtje wil ik ook nog zo graag. Dan kom jij met zulke opnames, dan word ik alleen maar jaloers.


    Wéér hoog staaltje (marco)fotografie.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hoi, wat een mooie macro's weer; het blauwtje is prachtig en was voor mij de eerste keer
    dat ik een vlindertje mooi heb kunnen vastleggen, dus dubbele pret.
    als ik weer zo'n blog met van die mooie foto's zie heb ik ook wel weer zin in een blog maken.
    maar ja, vakantie alweer bijna voorbij; we zien wel of het lukt.
    ik heb iig weer genoten van jouw foto's.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtige foto's! The world is in the eye of the beholder!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet