Pagina's

zaterdag 26 februari 2011

Rondje dorp (Hillegom)

Soms loop ik wat rond met de camera bij mij in het dorp, vaak als ik iets tegenkwam tijdens het uitlaten van Saartje.
Vòrig weekend was mij opgevallen dat een stel Fùten aan het baltsen waren en toen het zonnetje te voorschijn kwam ben ik naar De Haven gegaan,
Ja hoor, ze wilden hun spelletje wel even aan mij laten zien.
Ze stopen op een moment met baltsen en gingen wat te eten vangen maar een tijdje later zag ik het volgende.
Het vrouwtje hing een hele tijd tussen de takken, ik dacht eerst nog hè, wat doet die Fuut gek, (ik dacht dat ze vast zat in de takken).
Tot het mannetje aan kwam zwemmen en het tot een paring kwam.
Ze zijn vast een beetje aan het oefenen want het nest is nog helemaal niet klaar en het is toch nog veel te koud?
Er zat een ekster in een boom en die heb ik nog steeds niet goed op de foto gekregen.
Dit was op best grote afstand maar het is goed te zien dat het een ekster is.
Kuifeend mannetje.
Kuifeend vrouwtje. 
Ineens zag ik deze "rover" tussen de takken zitten.
Wat een smiegt!
Het was wel duidelijk dat hij geen goed jaagplan had en de Futen en Eenden hadden dit vast in de gaten.
Nog een Eend op een bootje.
Een spiegel voor het verkeer.
Met de telelens eigenlijk niet goed te fotograferen, de onderste heb ik photoshop elements (trapezium werking verminderen) geprobeerd recht te zetten maar dat lukte niet helemaal.
Toch maar eens op pad met de 18-55 lens.
De volgende foto`s zijn van Zondag 20 Februari.
Wat zijn ze toch mooi die Fùten.
Over De Haven is een bruggetje voor voetgangers en fietsers, dit is de bovenkant daarvan.
Grappig wel om ook eens iets anders te proberen.
Een eindje verder in een hele grote tuin houden de mensen wat geiten, ganzen en kippen.
Ik heb de lens tegen het gaas aan gehouden en dat ging best goed.
Ik vind ganzen zò leuk!
Geitjes ook!
Binnenkort zullen er wel kleine geitjes geboren worden, dan ga ik zèker nog eens daar naartoe.
Pimpelmeesje kwam vast wat mee snoepen van het kippenvoer.
De volgende foto`s zijn bij mij thuis gemaakt. 
Bij mij in de tuin hangt een pinda/zaad zak en soms zitten daar 4 Putters tegelijk op.
Ze zijn bijna niet op de foto te krijgen, als je iets de dicht bij het raam komt zijn ze weg.
Om uit te proberen heb ik foto`s gemaakt ongeveer een meter van het raam af, het resultaat valt mij niet tegen.
Dit vond ik zo`n grappig moment.
Vervolgens heb ik lekker met troetels gespeeld, sùper die kleine beestjes, ze zitten stil en hebben genoeg details om op scherp te stellen, mooi om met de macrolens te oefenen.

Je kunt ook mooi experimenteren met achtergronden.







Jàren geleden heb ik deze beertjes gemaakt van Fimo klei.
Laat ik nu in een emmertje oude bladeren een LHB`tje vinden.
Via een papiertje kon ik het verplaatsen.
Daarna snel weer teruggezet in het emmertje tussen de bladeren, volgens mij had ik hem wakker gemaakt.

Slotwoordje;
Het is een hele lange blog geworden, (gaat meestal zo bij mij als ik bezig ben kan ik moeilijk stoppen).
Ik hoop niet dat zòveel foto`s een probleem is, ik heb zelf een snelle internetverbinding maar als iemand last heeft met zòveel foto`s wil ik daar best tekening mee houden.
Het was weer heel leuk om te doen voor mij en ik hoop dat jullie er ook een beetje van genieten.
Heel hartelijk dank voor de leuke reactie`s die  geplaatst zijn bij mijn blog`s, ik stel dat heel erg op prijs.
Fijn weekend,
groetjes Greet


29 opmerkingen:

  1. Hoi Greet, wat weer een mooie blog! Veel romantiek en over een poosje mag je op kraambezoek! Vindt dat je de ganzen zo mooi van scherpte en heel mooi belicht vast hebt weten te leggen. Ook de putters ze zijn erg mooi geworden en dan je troetels echt ik heb weer met heel veel plezier van je fotowerk genoten! Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Greet,

    Ha, de putter staat er mooi op! Vorige keer in het park had je alleen z'n kont scherp, maar nu een mooi scherp koppie. De grasetende gans staat er fantastisch op. Prachtig!

    Jaloers ben ik op de futenserie. Die wil ik dit voorjaar ook graag maken. De paring heb je gelukkig ook mooi in beeld. O o o hoop dat ik dat ook ga zien.

    De foto's van de speelgoedbeestjes op de spiegel zijn heel leuk gedaan. Heel creatief.
    Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Greet, het is wel een lange, maar leuke en afwisselende blog geworden. De foto's van de putters bij het vogelvoer vind ik erg goed gelukt, gezien door het raam geschoten. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met koolmeesjes, maar had last van tegenlicht. Troetels, heb ik niet zo veel mee, maar je hebt ze leuk op de foto gezet met die reflecties.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie gevarieerde blog.
    Niet om de andere foto's te kort te doen, maar ik vind vooral je futen serie erg mooi.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Greet, voor mij is je blog beslist niet te lang. Ik heb alle foto's met veel plezier bekeken.
    De futen zijn prachtig. Vorig jaar heb ik ook van die foto's genomen. Nu hoop ik ze weer eens te zien. Zo'n paar futen moet je eigenlijk gaan volgen als ze een beetje bij je in de buurt "wonen". Als ze jongen hebben zijn ze ook zo leuk.
    Wat goed dat jij putters in de tuin hebt. Ze staan mooi op de foto.
    Die spiegel mag in dit geval best scheef staan. Hij vervormt het beeld ook dus dat past wel en staat wel speels. Als je toch wil rechtzetten kun je het met "transformatie" proberen. Aan de hoeken trekken tot je tevreden bent.
    Je troetels heb je knap gefotografeerd. Daar kun je wel ansichtkaarten van maken. Zo mooi.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hai greet
    ze zijn weer mooi je foto's
    vooral de puttertjes bij je thuis
    bij mij komen ze niet
    alleen het houtduifstelletje komt iedere dag
    heb je al zoveel troetels gespaart?

    groetjes van simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een mooie serie Greet
    met veel close-ups stuk voor stuk er mooi .
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Greet,

    Baltsende futen, wat leuk om dat te zien en om te fotograferen. Daar krijg je ondanks de kou en de regen toch een lente-gevoel bij.
    Lekker om putters te kijken in je eigen tuin en dan nog zo'n grappig moment te kunnen vastleggen.
    Fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Greet
    Het is een mooie afwisselende blog geworden.
    Prachtig de futen,en de putters door het raam zijn ook goed gelukt.
    De experimenten met de macro lens leuk om te zien.
    Het bruggetje heb je knap gedaan.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de fuut-duo heb je prachtig in beeld gebracht
    en die putters ... schitterend ook
    gr, peter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. te lang is je blog nooit, altijd genieten van je foto's. Vooral je putters en je futen serie is prachtig om te zien en ik denk voor jou om mee te maken. Je geitjes, wat hebben die toch altijd heerljke lieve koppie's. en je truttels heb je mooi op de kiek weten te zetten, je bent er maar druk mee geweest. Zo te zien zijn ze echt zacht.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Greet
    Ik heb weer genoten van je blog, wat een mooie foto's staan er weer op.
    Vind de futen en putters wel hele mooi.
    Zal ook maar eens gaan oefenen met mijn macro lens,kan nooit kwaad voor me.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Greet
    Dat is met recht van alles en nog wat. Van de strakke lijnen van de brug tot aan het speelse van de knuffels. Wat een geluk dat je kennelijk schoon gelapte ramen hebt: je puttertjes staan er fantastisch scherp op. Lukt door mijn ramen niet ;(
    Maar heel leuke serie om daar heen te scrollen!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Greet,
    Weer een leuke afwisselende serie.
    Ook de puttertjes staan er leuk op.
    Gr john.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Greet
    Je hebt weer heerlijke foto’s om naar te kijken erg goed.
    Je doet ook veel boodschappen bij plus zie ik.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Greet,

    Je blog is niet te lang hoor.
    Bij mij laadt 'ie snel en het is allemaal erg leuk leesbaar.
    Ik ga alleen niet op ál die foto's reageren, als je 't niet erg vindt...;)
    De parende futenserie is erg leuk geworden.
    Ik zag dit gebeuren vorig jaar voor het eerst en snapte aanvankelijk ook niet helemaal wat ze van plan waren, maar gelukkig werd het snel duidelijk.:P
    Ik verbaasde me over het gammele nest, maar na wat research vond ik ergens dat dit paringsnesten zijn.
    Nog niet bedoeld om een gezin op te parkeren, maar puur als drijvend liefdesnestje...
    De jagende kat is ook erg grappig!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke serie met veel variatie Greet!
    Die Futen zijn prachtig en een mooi paar moment heb je vast kunnen leggen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Greet
    het was weer genieten wat een leuke serie ha ha die kat hé die zit te loeren op visje ? de Gans is super mooi
    leuke dieren en zo lekker eigenwijs en de Geitjes prachtig hoor en wat prachtig die kleine vogeltjes mooi gedaan hoor
    ik heb ook een 400mm vast brandpunt afstand besteld wil toch wat meer tele ik heb nu de 70-200mm 2.8 echt een toplens hoor maar te weinig voor vogels en zo blijf je maar bezig hé
    fijne avond groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. zo die putters staan er super op
    mooie beestjes zijn dat
    ook de serie van de futen zijn prima gelukt
    weer een leuke repo om te lezen
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Greet, baltsende futen, dat is mooi om te zien. Vorig jaar heb ik dat geluk gehad, ik hoop dit jaar weer. Jij hebt er een mooie serie van. Oh, die kat tussen de struiken, wat een slimmerik, mooi op de foto gezet, met de onwetende eendjes ervoor. De puttertjes vind ik super, echt goed hoor zo door het raam, je hebt ze zeker pas goed gewassen?
    Ook de troetelserie is leuk, al zou ik die persoonlijk in een apart logje hebben gezet.
    Maar te lang....nee hoor, ik vind het heerlijk om naar jouw foto's te kijken en dit valt nog mee hoor, heb wel eens langere logs gezien met nog veel meer foto's.

    groetjes en een fijne dag morgen (AWD?)
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie uitgebreide blog geworden met een brede variatie aan opnames. De baltsende Futen spreekt mij het meest aan. Wat geweldig mooi om te zien, en knap vastgelegd.....dit is genieten.

    Ook de fietsbrug vind ik knap gevonden, en heb je op de juiste plek gefotografeerd.

    Leuk dat experimentje met je nieuwe Macrolens.....ik moet eigenlijk ook maar eens me macrolens weer is een keer gebruiken, heb hem eigenlijk nog niet veel gebruikt. Laat het maar snel voorjaar worden.

    Nee hij is niet te lang geworden, ik weet dat je zoveel mogelijk wilt laten zien. Ja dan maar in een wat langere blog.

    Ik heb genoten.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het aantal foto's is totaal geen probleem Greet, maar ik weet gewoon niet waar ik kijken moet. Die natuurfoto's vind ik stuk voor stuk prachtig. Die vogeltjes die aan het eten zijn, heel mooi!
    En die witte gans met die fel blauwe ogen. Het is een zeer gevarieerde blog hoor! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Greet,
    Het is weer een fijn blog geworden.Prachtige serie van de futen en je Putters is knap gedaan.Ook je ganzen zo door het hek is top.
    En dat stoeien met je macro opnames gaat je goed af.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou Greet, dan zijn een heleboel mooie foto's!!
    Veel variatie ook, dus voor een ieder wat wils. Die Futen samen vind ik erg gaaf en ook foto 14 met die fuut alleen vind ik erg mooi geworden. Ook die putters, ganzen en de bokjes zijn echt geweldig. En ik zie dat je nog meer creatief bent met je fimoklei, erg leuk!!
    Echt een genot om naar te kijken dit blog!! Top!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hahahaha dat zijn echt een heleboel foto's.... maar ik herken het probleem wel. Ik neem me altijd voor om niet alles te plaatsen, en gewoon de mooiste uit te zoeken... wat vervolgens dus meestal chromelijk mislukt hihi. Maar jij hebt je niet verveeld zo te zien. Ik vind je experimentjes helemaal dottig!
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Valt mee hoor Greet, muziek op een blog dat geeft pas vertraging....
    Wat een heerlijke serie, al die vogels, vooral de balts van de futen, erg mooi en ja ganzen zijn ook erg leuke vogels....
    maar ook de kleine knuffeltjes waar je mee aan het oefenen bent om de feeling alvast te pakken te krijgen voor als het echte werk begint....
    complimenten voor al die foto's

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Sarie
    Ik heb lekker lang genoten van je blog. leuk opnames van de dieren. Die troetletjes zijn ook erg leuk geworden een leuke serie hebje gemaakt van ze. Het ophaalbrugje vind ik erg goed geizen van je om het zo te fotograferen, ik moest even 2 x kijken. Leuk die puttertjes in je tuin, die heb ik weer niet. De geitjes en de futen ook erl leuk om te zien. Kortom , genoten van je blog.

    groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Greet
    Wat een mooie serie...
    De paring van de futen...Wat had je een goed moment te pakken..Maar ook de puttertjes zijn prachtig...Wauw!!
    En dan nog de kat/poes die op jacht is..Zo te zien hadden de eenden er geen moeite mee..
    Het experimenteren met je macro..is zeker geslaagd..Wat een leuke serie is dat geworden.
    En het is weer eens totaal wat anders..erg leuk!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi zo doorgaan! Erg mooi hoor. Prachtig die putters, en die mosjes ook! Met dat wazige achtergrondje net mini-Van Goghjes...
    groetjes,
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet