Pagina's

vrijdag 24 december 2010

Foto`s van maandag 20 december (een wit AWD)

Er lag een dik pak sneeuw en ik wilde daar graag van genieten maar op de fiets was geen optie, vooral de fietspaden waren erg glad.
Ik ga met de bus naar de Oase.
Op de heenweg deed ik er een uur en tien minuten over, best redelijk dus.
Ik besluit om door het duin naar ingang/uitgang Zandvoort te lopen, dat is een voordeel van met de bus reizen, er staat geen vervoermiddel te wachten.
De terugreis duurde langer omdat ik totaal een uur en een kwartier heb staan wachten op beide bussen, dat is wel weer een nadeel.
Bij de oranjekom zag ik deze eenden (of zijn het ganzen)?
Er ligt een dik pak sneeuw maar het gras komt soms toch een beetje tevoorschijn.
Dat is lekker voor dit kleine hertje.
O, ben jij het!
De gele trilzwam houdt goed stand in de kou.
Lekker het zonnetje op het hert maar het maakt de foto moeilijk goed te belichten.
De lucht is blauw, de warme gloed van de zon, schaduw allemaal factoren die het niet eenvoudig maken.
Met photoshop-Elements heb ik nog geprobeerd wat kleurzweem weg te werken maar daar werd de sneeuw niet witter van. Ach, misschien ben ik wel tè pietlut. 

Ik ben meestal erg van de close-upjes maar een overzichtje hoort er ook bij.
Zò te zien heeft deze dame een lekkere "vet" voorraadje, ze ziet er goed uit.
Volgens mij was ze gekke bekken aan het trekken
In het water naast het eiland van Rolvers zaten een heleboel zaagbekken.
O, die zwaan komt wel erg dichtbij.
Wegwezen!!
Zò die heeft het water weer voor zichzelf.
Koetje lekker in de zon.
Het leek of ze ging poepen (nee ik laat het niet zien) hà, hà!
O jee, dit wordt een hèèl lang blog, ik heb nog zòveel foto`s!
Deze koe stond steeds te loeien.
Ik hoorde dat ze wel gevoerd worden door de boer maar toch leken ze honger te hebben.
Kon ik lekker gekke bekken foto`s maken.
Daar heb ik maar een compilatie van gemaakt.
Wat is het toch mooi allemaal (rechts het eiland van Rolvers)
Deze man was lekker aan het langlaufen en ik heb meer mensen op de lange latten gezien.
Prachtig toch, wintersport in eigen land. Deze man vertelde dat hij vroeger gewerkt had bij waternet.
Ik ben inmiddels aangekomen bij de plek waar de moeflon`s lopen en heb wat geexpirimenteerd met de scherpte/diepte maar ik moet nog een keer terug, het uiterst rechtse paaltje had er ook op gemoeten.
De vossen waren niet thuis maar wel veel vogeltjes.
Voor dit roodborstje kreeg ik maar een kans, het vloog weg.
Aan de linkerkant heb ik wat takjes weg geretoucheerd voor een betere compo. maar het is nog wel iets te zien.
 Het is hier niet goed te zien maar ik denk dat dit een (zang)lijster is.
Of een schijtlijster want dat zag ik hem doen.
Koperwiek kan ook nog maar volgens mij is die niet zo wit bij de stuit..
Er was nog iemand aan het foto`s maken en wij waren een beetje aan het kletsen, zegt hij ineens kijk daar vliegt een roerdomp...klik, niet hele......o, nee ik zeg het niet.
Ook weer zo`n vreemde vogel, (voor mij dan), ik ken er nog niet veel bij naam.
Dat grijze stukje op de rug vind ik opvallend maar heb het in mijn boekje niet kunnen vinden.
Vanaf de andere kant.
De vogel is ongeveer zo groot als een merel.
Geinig, het roodborstje vloog net weg toen ik afdrukte.
Heb je hem weer met dat grijze rug stukje, moet vast een algemene soort zijn als ik hem 2 x tegen kom.
Het zou ook een kramsvogel kunnen zijn?
Ik ben inmiddels op weg naar zandvoort en kijk steeds achterom omdat de zon de lucht zo mooi kleurt.
Recht boven mij is de lucht nog blauw maar beschijnt wel mooi de ganzen (of eenden).

Deze middag heb ik herhaalde keren wilde zwanen zien vliegen (waarschijnlijk opgeschrikt door Loes,  OOHOOHH, ik durf wel!).
doornappelzaaddoos met hoed.
Ik zie de ondergaande zon tussen de bomen door.
Aan de andere kant valt het licht van de  zon op de volle maan.
De kleuren in de lucht worden steeds mooier.
Zò, dit was de laatste foto.
  Dit was nog niet echt de kortste dag (dat was Dinsdag) maar toen had ik geen tijd om naar de duinen te gaan,
Ik vind het altijd leuk om de kortste en de langste dag te markeren, vind ik gewoon grappig.
Nu is het om half vijf behoorlijk donker en in de zomer (op de langste dag) was ik tot bijna half elf s`avonds in de duinen.
Nu gaan we lekker weer naar elke dag een beetje langer licht.
Buiten de lengte van het blog ben ik extra lang hiermee bezig geweest, ik heb een hele tijd moeten prutsen omdat de lay-out helemaal van slag was.
Foto`s die ik upte waren niet te zien (en meer narigheid), ben een paar keer helemaal opnieuw begonnen.
 
Dit blog is echt lang geworden, als ik zo doorga zit ik snel aan mijn limiet.
In Zandvoort ben ik weer op de bus gestapt.
Het was een heerlijke wandeling.
Groetjes weer,
 Greet
en bedankt voor de leuke reactie`s

13 opmerkingen:

  1. Hoi Greet
    Ik heb genoten van je wandeling er mooie foto’s van de AWD
    Het was koud maar wel mooi.
    Groetjes herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grrrr ik had een heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerd knopje, alles weg!
    Overnieuw dus.
    Jij durft inderdaad, mij een beetje de schuld geven dat ik de zwanen op jaag! Levert jou trouwens wel een mooie plaat op!
    Heerlijke winterserie Greet, en wat is het nu een mooie tijd om op de vogels te oefenen hè? Jij gaat ook lekker hoor!
    Die schijtlijster, die er erg mooi op staat, is inderdaad een kramsvogel, die eerste tussen de takjes ook denk ik, maar dat is niet zo goed te zien.
    De eerste ganzen zijn trouwens nijlganzen.
    Wat gaaf dat je ook de vliegende roerdomp hebt!
    Net of we samen op stap geweest zijn ;)
    De optrekkende zaagbekken vind ik ook super, en de foto's van de ondergaande zon en de maan, ook geweldig.
    De koeien zijn ook prachtig, maar spreken mij iets minder aan ( sorry...)
    Je sneeuw is best goed wit hoor, ik moet ook vaak wat blauwzweem weghalen, soms wordt het mooier, en soms ook niet.
    Hoe dan ook, AWD in de sneeuw is PRACHTIG!
    Dat geduvel dat je geen plaatjes ziet, heb ik regelmatig, weet niet waar het aan ligt, maar wel vervelend ;-(
    Nou het is een lang verhaal bij een lang blog geworden, fijne kerst en groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Greet
    een lange maar mooie serie vooral die vogels zijn mooi maar ook die foto`s met die fijne kleuren
    en een prachtige winterlanschap super
    een fijne kerst.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Greet,
    mooie lange serie.
    De vogels waar je over twijfelt zijn volgens mij kramsvogels.
    Prettige kerstdagen.
    Gr john.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Greet,

    Wat een mooie serie heb je geplaatst! Al die lieve diertjes op hun charmants en die prachtige zonsondergangen; goed hoor.

    Fijne feetstagen en de beste wensen voor 2011,
    Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "t is weer een hele mooie serie geworden, altijd erg fijn om jou opnames rustig te bekijken.

    Lieve groetjes en hele fijne kerstdagen gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een geluk dat Loes aan de andere kant deze voor je opjaagte, nu heb jij er een prachtig beeld van. Je hele blog is weer prachtig, kan voor mij niet lang genoeg zijn..heb weer genoten.
    Fijne dagen en geniet er van..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Greet,

    Inderdaad zijn het nijlganzen en een kramsvogel.
    Alleen de eerrste 2 zijn van een lijster.

    Wat een schiiterende foto's allemaal. Mooie witte sneeuw. Vooral de foto waar de rode zonnegloed door de bomen komt is erg mooi. Net of er een bosbrand is.

    Ook de foto van de maan is prachtig. Ik ben erg benieuwd of je hem nog bewerkt hebt. Hij is zo fijn belicht. Prachtig.

    Fijne feestdagen en een goed nieuwjaar,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Greet,

    Gaf die roerdomp en die foto van de maan is ook top!
    Erg mooie shots allemaal.
    Fijne dagen!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat met die bus wou ik ook uitproberen, maar als ik jou zo hoor... een uur en een kwartier staan te blauwbekken bij een bushalte! :(
    Prachtige foto's heb je weer. Kramsvogels zijn dol op de bessen van de duindoorn. Een beetje alcoholistjes... naarmate de bessen langer aan de struiken zitten gaan ze steeds meer gisten en vormen zo dus een steeds steviger neut. Ik hoop nog steeds op tipsy kramsvogels!
    De zonsondergang is ook geweldig. Wat een mooie kleuren!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een keer een duindoornbesje gegeten ...zuuuuuuuuur
    Kan me voorstellen dat de vogels ze zo lang mogelijk laten hangen.
    We waren vandaag ook even bij de koeien, ze stonden heerlijk te genieten van een baal hooi.
    Mooie serie heb je hier weer neergezet greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze prachtige serie had ik nog niet gezien.
    Ik krijg meteen weer zin om naar de AWD te gaan, koperwieken en kramsvogels staan ook nog op mijn wensenlijstje.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Greet nu jij heb weer heerlijk genoten zeg wat een mooie serie en die Koeien heerlijke dieren echt mijn favorieten en je Hertjes met die besneeuwde snuitjes prachtig
    Fijne avond
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet