Pagina's

zaterdag 16 maart 2013

Futen...heel veel Futen en een paar Kuifeendjes.

Futen zijn al volop bezig met hun relatie te bevestigen en zoeken een plekje  voor een nestje.
Ik heb hier in de buurt wel eens een poging gedaan om baltsende Futen op de foto te zetten maar vergeleken met waar ik nu was stelde dat niet veel voor.
Het zijn een heleboel foto`s geworden  en ik denk ook niet dat dit de laatste Futen foto`s van mij zullen zijn.


Het leukst is het natuurlijk om baltsende Futen te fotograferen maar zo gewoon zwemmend vind ik ook mooi.


Met de camera op een rijstzak op een steiger was het lastig fotograferen.
Plat op de houten planken liggen en geen kantelschermpje, ik kan je vertellen, dat geeft spierpijn en beurse knieën en ik had ook moeite met de Futen goed recht in beeld te krijgen.
Soms heb ik de foto`s zo recht moeten zetten dat de compositie niet helemaal ideaal is, b.v. wat laag in beeld gezet.


Het was afgelopen Dinsdag 12 Maart ook erg koud, een gure wind die volgens mij rechtstreeks van de Noordpool kwam overal zaten nog ijspegels.


Tussen het baltsen door lekker even poetsen.



Raymond had  deze dag volop Futen gefotografeerd die baltsten met waterplanten en trappelend in het water, ik helaas niet, dan ben ik waarschijnlijk toch niet snel genoeg.
Het licht was die Dinsdag ook erg hard daarom zijn we Donderdag nog een keer gegaan.
Nu met statief, dan fotografeer je wel van iets hoger maar dat ging toch makkelijker en ook iets later in de middag omdat de zon dan gunstiger stond.


In het kleine stukje water zaten meerdere Futen en als een ander stel te dichtbij kwam werd er heftig gevochten, dat begon hier ook maar de volgende foto`s zijn niet gelukt.


Hier begon ook zo`n aanval.


Ik ging even naar de auto om een andere lens te pakken, met mijn 100-400 op de 1Dmark III camera moest  de Futen teveel naderen en dan vlogen ze weg.
De volgende foto`s zijn gemaakt met de 7D en  300mm met1.4 converter.
Dit Kuifeend vrouwtje was niet erg schuw, ze dook wel een paar keer onder maar kwam dan redelijk dichtbij weer boven.
Dat is bij ons in de Haven wel anders, ze gaan meteen naar de overkant.

Een groot verschil wat betreft de kleuren van het water.



GAAAP



Het blijft leuk om te zien dat baltsen.



 Tukkie is ook af en toe nodig.



Mijn 7 D camera is af en toe een beetje onvoorspelbaar, deze opname was vrij donker terwijl de volgende normaal was.
Na wat controle`s bleek hij nog op spotmeting te staan, ja dan maakt het heel veel uit, richt je net op een licht plekje wordt de rest donker en richt je op een donkere plek is de hele foto lichter.
Toch vind ik de donkere achtergrond bij deze foto heel mooi uitgepakt.


Zonder waterplanten maar toch een mooi moment.
Hier was het zonnetje net achter een wolk gekropen, geef mij dan toch maar een beetje zon..






Liefde is...samen slapen.
Dit stel had het goed bekeken en lagen steeds lekker te soezelen in het zonnetje.



Een ander stel bleef gaan.



Yess, ik moest de foto flink croppen maar ik heb ze met waterplanten.










De laatste twee foto`s zijn  tegen 18.00 uur gemaakt, vind ik toch wel erg mooi licht.

Ik hoop dat jullie net zo genieten van mijn foto`s als ik zelf doe, Futen vind ik zò mooi!
Voor ik deze foto` s maakte heb ik een heleboel vroeg bloeiende bloemen gefotografeerd, hier een voorproefje,.



Ik hoop morgen tijd te hebben om te kijken naar jullie blogs, daar zat de laatste tijd een beetje de klad in.
...wat moet dat worden als het echt fotoweer gaat worden.

Van spam mailtjes heb ik helemaal geen last meer gehad.
Jammer dat een aantal mensen nu niet meer zo makkelijk een reactie kan plaatsen maar ik houd het toch even zo.

Ik wens iedereen een hele fijne zondag,

groetjes Greet

35 opmerkingen:

  1. Hey Greet, weer een mooie en uitgebreide post. Vind het ook leuk dat je een paar keer de gebruikte hardware vernoemd. Knap gedaan!

    Groeten Joeri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie zeg mooi ook die kleuren van de fuut heb wil genoten van je blogje.

    Fijne zondag

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een hele mooie serie geworden, Greet. Wat leuk dat je die kuifeendjes zo dichtbij hebt kunnen fotograferen. Ik vind ze meestal erg schuw. Foto 13 vind ik heel mooi met die donkere achtergrond. En je laatste bloemenfoto belooft al veel voor wat komen gaat. Erg mooi ook. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo dat is weer genieten van zoveel mooie Futen en ook de Kuifeend staat er prima op. Op je bloemenserie verheug ik me ook. Maar aangezien er een zonnetje schijnt ga ik er eerst maar eens op uit. Fijne zondag, groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Greet,
    Je hebt deze futen erg mooi gefotografeerd met die schitterende koppies en die prachtige kleuren van ze.
    Die futen zijn altijd erg mooi en zeker wanneer ze hun bijzondere paringsdansjes uitvoeren.
    Foto 20 is echt helemaal top, met dat hartjesvorm tussen beiden. Overigens heb je die eend ook erg mooi te pakken zo in het water.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige serie is dit geworden Greet.
    Ik hoop dat als jullie weer gaan mij even een seintje geven, ik kom dan ook even kijken.
    Het is voor mij nog even te koud geweest om op de steiger te zitten, ik heb geen zin om ziek te worden.
    Laten we hopen dat het nu echt eens lente gaat worden.
    Hier zijn de kuifeenden minder schuw, dat klopt.
    Fijne zondag nog verder.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Irma gaan we doen hoor, we gaan vast nog wel een keer.
      Ray zou jou bellen maar was dat vergeten.

      groetjes Greet

      Verwijderen
  7. O wat heb je er een heerlijke serie van gemaakt ondanks de snerpende kou heb je het toch maar gedaan,knap hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is mooi Greet
    mooi die balsem van die futen en wat zijn ze mooi van kleur.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is toch wel echt genieten Greet, wat een mooie serie van de Futen.
    Ook het ijspegels en de kuifeend zijn mooi.
    Je laatste is een juweeltje, mooie kleuren en scherpte verloop.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Greet,
    Ik heb dit jaar de futenbalts nog niet mee mogen maken, vorig jaar had ik wel dat geluk, dus ik weet hoe prachtig dit is om te zien. Je had een mooie locatie gevonden, is die locatie per OV te bereiken? Dan wil ik daar wel eens een kijkje nemen. De Poelgeest futen hebben nog weinig laten zien dit jaar.
    Wat een kleuren, duidelijk te zien dat het zonnetje scheen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Greet,

    Een heel mooie serie is het geworden die het ritueel van begin tot (bijna) eind weergeeft. Ook de niet futenfoto's zijn erg mooi en ik ben dan ook benieuwd naar je bloemen serie. De 300 mm met converter maakt toch wel echt geweldige foto's en je kan er heel goed mee overweg. Fijn dat je zoveel plezier hebt van die aanschaf. De 7D heeft ook bij mij weleens kuren. Wat er nu bij jou gebeurde heeft overigens wel mooi uitgepakt, prachtig warme kleuren op de desbetreffende foto.

    Overigens denk ik dat iedereen wel eens minder tijd of geen zin heeft om altijd en overal te reageren. Lijkt me niets vreemds aan hoor.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat blijven het toch prachtige beesten hé die Futen. Toegegeven ze kunnen niet op tegen de zwanen, dat weet je. Maar prachtig die veren overeind en die ogen ... ohhhh.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gave serie! Mooi hoor om te zien! Staat nog op mijn verlanglijstje :-)
    Groetjes,Miranda
    www.mirandabos.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie serie weer Greet,
    baltsende Futen zijn zo gaaf om vast te leggen of mee te maken.
    Je foto 13 vind ik door de donkere achtergrond juist heel mooi, zeker in de vergroting en met het lichtje in zijn oog.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Greet
    Wat een schitterende foto's van de futen! Het portret met de donkere achtergrond vind ik heel geslaagd. Prachtige kleuren. En wat een geluk dat je er eentje met waterplanten hebt, dat is toch zo'n leuk ritueel! De laatste met dan juist weer hele zachte tinten is ook geweldig. Mooie serie!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo te zien was je bij mij en Irma in de buurt Greet :-)
    Ik heb er al een serie van geplaatst op 10 maart en jou
    afgezaagde rietstengels komen me heel bekend voor hihi....
    Ik was er vandaag ook weer even en ja.... weer een balts gezien.
    Je was vast met Raymond mee.
    Prachtige serie Greet.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is een belevenis om de baltsende futen te volgen, al heb je er wel veel geduld voor nodig.Ik heb nog maar een voorproefje gezien, en dat smaakt naar meer. Jij hebt het in ieder geval goed getroffen en hebt een mooie serie laten zien. En ja, camera's laten wel eens onverwachte resultaten zien :).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Greet wat zijn we toch geluksvogels hé dat we dit allemaal mee mogen maken en vastleggen !!!
    Heerlijk heb ik zitten genieten van al deze mooie momenten TOPPPPPPP
    GROETEN ,ANNIE
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Greet,
    wat een geweldige futenserie!
    zo mooi op de foto gezet, met geduld en gevoel voor de schoonheid. Maar ook een gaaf Kuifeendje hoor.
    de ijspegelfoto is ook zeer geslaagd.
    Wat zal je genoten hebben.
    Ik geniet er nu ook van, TOP.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hi! What lovely and beautiful serie you show us. THe pictures are awsome, great colour and sharpness, thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geweldige serie Greet! Prachtig scherp en heel mooi van kleur. Je had ook een mooi laag standpunt, of was het een ligpunt? Wat mij betreft een topblog!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een fraaie serie Greet, er zijn van die soorten waar je nooit genoeg van
    krijgt en Futen horen daar wat mij betreft zeker bij.
    Wat een luxe trouwens om een plek te hebben waar er zoveel bij elkaar zijn.
    Het liggen op de steiger was een wat minder groot genoegen begrijp ik maar
    het resultaat mag er zijn.
    En helemaal mooi dat je ze ook mooi met de waterplanten hebt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat is dit genieten, daar wil je wel even voor plat op de buik..maar statief lijkt me inderdaad makkelijker gaan. Ga ze nog een keer kijken. Genieten van deze beelden...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Greet....

    Wat een serie...en net nu mijn 300 mm nog steeds bij de maker ligt...
    ik baal als een stekker...
    Ik zou het deze week terug krijgen, maar heb er een hard hoofd in..
    vrijdag word het al 7 weken...en dan baal ik als een stekker..
    want als ik deze serie bekijk, heb ik ook z'n zin..Grrrrrrr
    moet dus wel van de jouwe genieten, maar dat vind ik totaal niet erg...
    ze zijn zo mooi, scherp ook...prachtige gedaan..
    paar moet je vast wel spierpijn en beurse knieën voorover hebben!!
    super ook de foto met het zonnetje erbij...TOPPIE

    Nieske..

    PS is jou 300 mm ook van Sigma of van Canon??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van Canon Nieske.
      Dat is ook balen van jouw lens, ik hoop dat je deze week nog bericht krijgt dat de lens gerepareerd is.
      Groetjes Greet

      Verwijderen
    2. de lens en de converter van mij communiceren niet goed met elkaar..
      hij spring telkens van diafragma af...
      waardeloos, ik hoop dat ze het kunnen vinden...;)
      als je met vogels bezig bent kun je gewoon de helft van de foto's niet maken omdat het diafragma weer weg is..
      en een andere optie voor teleconverter is er ook niet voor Pentax tenminste..
      nou ja ik houd goede moet, misschien is het straks wel verholpen..

      Nieske

      Verwijderen
  25. Hai Greet,

    Ik kan je van harte een hoekzoeker aanbevelen. Ideaal voor dit soort fotografie en je hoeft geen dure merkhoekzoeker te kopen. Ik heb er eentje van 10 euro die uitstekend zijn werk doet. Scheelt je een behoorlijke stijve nek.

    Je futen zijn prachtig. Het zijn toch wel hele fotogenieke vogels en dan helemaal met dit soort poses.
    Prachtserie.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Greet,
    Wat een heerlijke zonnige serie! heel wat anders dan mijn grijzige grutto's...
    Deze foto's geven je het gevoel dat het toch lente is, al is het lenteweer ver te zoeken helaas.
    Het baltsritueel is natuurlijk toppie, hoop ik ook nog eens mee te maken, maar je hele serie is weer prachtig.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Greet,
    Een prachtige serie van die Futen, top hoor.
    gr. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Greet,
    Dat doe ik zeker genieten van je blog, wat een prachtige plaatjes heb je weer gemaakt.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hey Greet,

    Geweldig, de fuut is een prachtige watervogel. Mooi om te zien hoe de dieren zich voorbereiden voor het baltsen.
    De laatste paar hebben een hele mooi kleur, je schreef zelf al dat het door het licht komt. Licht is heel belangrijk.

    De kuifeend staat er akelig scherp op, top!

    Ook ik loop wat achter met mijn blog en reageren. Soms heb je echt andere verplichtingen en schiet het bloggen erbij in.

    Fijne dag,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Greet wat een mooie serie er is een foto van de futen zonder zon maar ik vind hem het mooist lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Greet,

    Prachtige serie van die futen. Altijd dankbare onderwerpen maar ook niet makkelijk om ze mooi scherp te krijgen. In de baltsperiode is het natuurlijk helemaal mooi. Ze staan er bij jou goed op.
    Trouwens ook vrouwtje kuifeend mag er zijn. Prachtig.

    groetjes,

    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Fraaie serie Greet!
    Mooi licht er op!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet