Pagina's

dinsdag 9 november 2010

Wandeling van Zondag 7 November

Eindelijk een paar uurtjes droog weer en tijd om lekker te gaan wandelen.
Ik loop een stukje de beukenlaan in (vanaf panneland), loop een stukje over het vinkenveld, kom uit bij het betonnen kanaaltje en ga in de schuilhut een broodje eten.
Daarna loop ik over het verharde pad richting oosterveld, door het gebied waar koeien grazen maar geen koe gezien en neem een stukje de blauwe/gele wandeling richting panneland.
S`morgens vroeg had ik bezoek van deze twee duifjes.
Op het weiland naast het weggetje naar panneland lag/stond een groepje jonge mannetjes herten, zeker naar de disco geweest en nu bijkomen.
Het hek dat je ziet is er om de koeien in de wei te houden maar herten springen daar makkelijk overheen.
De varens zullen niet lang meer zo hoog staan, een nachtvorstje en alles ligt plat.
Ik had het idee dat er misschien niet veel te fotograferen zou zijn, s`morgens waren er flinke buien en nu waren er ook nog dikke wolken maar af en toe floepte er zò een paar lichtstralen tussendoor.
Geen idee hoe dit heet maar vast een algemeen vòòrkomende soort.
Moest met de telelens en de paddo stond ook nog in een dalletje.
Als ik een naam mocht verzinnen zou ik hem trechterzwam noemen.

Door de regen van de afgelopen dagen groeide de paddenstoelen weer goed.
Maar ook zonder zijn boomstronken best een foto`tje waard.
Deze heeft al eerder op mijn blog gestaan, nu net een iets ander standpunt, nu vind ik het wel wat van een koeienkop hebben.
Bij gebrek aan dieren maar andere dingen vastleggen.
Herfstkleuren bijvoorbeeld.
De gele trilzwam vind je heel veel in de duinen.
Mijn camera heeft een tijdje rust gehad, ik ben bij een gebied dat panneland heet aangekomen, zondag, veel gezinnen met kinderen, ineens zag ik een stel jongetjes heel dicht de hertjes naderen.
Ze gingen er vandoor met de jongetjes achter zich aan.
Ze liepen richting het pad waar ik stond.
Hier staan ze op een ander veldje, de jongetjes wilden weer achter ze aan rennen, normaal ben ik niet zo iemand die zich ermee bemoeid maar de ouders zeiden er niks van dus ik riep "blijf hier staan", zijn jullie nu helemaal gek om die dieren zo op te jagen!
Dat doen we niet zeiden ze!
 Wel zei ik, ik zie het toch, blijf hier en laat ze met rust, ze gingen met hun ouders een paadje in, toch richting de herten en even later staken de herten weer over naar het plekje waar ze eerder door de kinderen werden verstoord.
Het lijkt wel alsof de kleine prinsjes helemaal niet verstoord mogen worden in hun ontwikkeling ten koste van anderen (dieren) BAH!
Ik liep verder, foto`tje van een paddo.
Tot ik zag dat de herten weer terugliepen naar het plekje waar ze eerder verstoord waren, daar stond een bankje en ik ben omgelopen en heb daar een uur gezeten.
 Hèèl gaaf was dat, ze trokken zich niets van mij aan en liepen lekker te grazen. 
 Ik heb heel veel van dit soort foto`s kunnen maken, wat is dat leuk wilde dieren die je vertrouwen en rustig doorgaan met eten, af en toe keken ze even maar het was goed.
Met dit kusje van de kleine aan zijn moeder neem ik afscheid, in het volgende blog plaats ik allemaal herten foto`s. Dus als je er genoeg van hebt gewoon niet kijken maar ik vind ze te leuk om ze niet te plaatsen.

Heel erg bedankt voor alle lieve reactie`s,
groetjes Greet

20 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's Greet vooral de laatste wat een teder plaatje hele mooie serie
    en goed dat je er wat van zei ja de ouders kijken nergens naar hoor de ettertjes mogen heerlijk hun gang gaan moest verboden worden dat ze in natuurgebieden komen (kan me er ook vreselijk kwaad over maken )
    Ik zie het ook wel eens en ik houd zeer zeker mijn mond niet
    Hele mooie serie Greet
    Fijne dag verder groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Greet

    Wat zul jij genoten hebben, de hertjes waren zo dichtbij om goed te fotograferen....echt heel mooi hoor.
    Complimenten voor de laatste opname.... daar smelt je toch van..... ik tenminste wel.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Greet, wat een mooie blog.
    Triest dat het zo moet met die kids, kan toch niet. Goed dat jij er was om er wat van te zeggen. Ja die laatste is ook werkelijk zo lief.
    het was genieten dus kom maar op met al die andere. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Greet,
    Prachtige foto's weer. De paddestoelen en natuurlijk de hefstkleuren, er is altijd wel wat moois te zien in de AWD.
    Wat een ergenis, die kids die herten opjagen. En die ouders die er niets van zeggen, grrr.
    Je ziet, als je rustig gaat zitten, komen ze heel dichtbij en zie je de prachtigste dingen.
    Lief, dat kusje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Greet
    De Herten in de wei..Ja nu de bronst over is groeperen ze zich weer..En zijn ze weer regelmatig te vinden op het Vinkenveld..En dan pak je uit gemak de wei..Waar genoeg te eten valt. De kinderen...dat is te begrijpen..mar dat ouders daar niets van zeggen..gewoon een gebrek aan opvoeding.
    Je foto's van deze hertjes zijn wel heel mooi.
    Gr henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Greetje
    Een koeienkop 100%, maar wij zijn natuurlijk allebei dol op koeien hè!!! Helemaal goed hoor dat je die kinderen een halt toe geroepen hebt, ik had precies hetzelfde gedaan. Wel verschrikkelijk jammer dat die ouders hun kinderen blijkbaar niet leren dat je respect moet hebben voor zowel de dieren als voor de natuur. Wat doen die mensen dan eigenlijk in de duinen??? Wat een lieve foto Greetje van de twee duifjes.
    Veel plezier met schilderen morgen!
    Groetjes, Martje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Greet
    je hebt weer een mooie serie van de AWD.
    veel herten gezien.
    veel foto plezier Herman versteeg,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel goed dat je er iets van gezegt hebt. Je hebt er een mooie serie van kunnen maken. Wat een schatjes en nog een beetje paddenstoelen. Een fijne serie en kom maar op met de andere foto's..ik geniet er van..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Greet,
    Een mooie serie hoor.
    Goed dat je die kinderen gewaarschuwd hebt, je snapt zulke ouders toch niet....
    Laat die hertenfoto`s maar komen , ik kan er geen genoeg van krijgen.
    Gr John.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's Greet. Zo te zien en te lezen was dat een heerlijke wandeling.
    Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen als je daar zit met de herten om je heen. Je voelt je dan helemaal gelukkig en de foto's zijn dan ook mooi.
    Ik kijk al uit naar de serie herten.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb deze serie bekeken Greet en kijk al weer uit naar de volgende met de herten !!!
    Machtig mooie foto's heb je weer gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Greet,
    Weer een serie om van te smullen, vooral die laatste foto met het kusje, zó schattig.
    Ik kan me voorstellen dat je je flink hebt lopen ergeren aan die kinderen en natuurlijk die ouders, goed dat je er wat van gezegd hebt.
    Mooie paddo-foto's heb je ook weer, vooral de foto van de schuine tak met de zwammetjes vind ik super!
    Trilzwammen heb ik gisteren ook veel gezien, prachtig zijn ze.
    Het was weer genieten hier!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hallo Greet
    wat een mooie serrie foto's heb je geplaatst
    erg mooi
    groetjes rini

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Greet,

    Voor mij springt de foto van de wolken met de zonnestralen er heel duidelijk uit.
    Vreemd dat ik de eerste ben, die dat de mooiste vind;-). Misschien let ik wel meer op hoe een foto eruit ziet, ipv wat erop staat.
    Ook de varens zijn prachtig genomen. Mooi diepte gecreeerd door eerst breedvullend en dan de varens in een punt weg te laten lopen. Heel goed gezien, daar heb ik toch wel moeite mee, om dat soort momenten te herkennen.
    En voor jou is het geen toevalstreffer, want ik zie regelmatig van dat soort mooie composities bij je langs komen. Heel fraai.
    Als laatste: de foto van de turkse tortels is ook bijzonder mooi. Allebei goed scherp op de foto, een leuk moment.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Greet
    Het blijft prachtig, ik heb ook al verschrikkelijk veel hertenfoto's, maar toch pak ik elke keer weer de camera als ik er een paar zie. Leuk om een poosje te kijken, stilletjes vanaf je bankje, de dieren wennen dan aan je en denken gewoon "heb je haar weer met dat malle zwarte ding voor haar oog. Kansloos maar ongevaarlijk". ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Greet,
    Wat een prachtige foto's laat je hier weer zien. Vooral die foto's met die hertjes vind ik erg mooi geworden. Ook je opnames met die paddestoelen mogen er zeker zijn. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig Greet,

    Aan opvoeding enig vorm van opvoeding mankeert het nog wel eens bij veel mensen.
    Je staat idd wel eens vreemd te kijken om wat ouders die kinderen allemaal laten doen.
    Maar goed, zagen ze maar wat wij zien in de natuur en dan zou er wat meer respect voor komen.

    Groet en tot later!!
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Greet,

    Jij hebt ook weer een hoop mooie opnames gemaakt zeg. vooral de 3de foto van de jonge hertjes vind ik bijzonder mooi. Goed van je dat je ze wel ff gewaarschuwd hebt, dat ze, ze niet moeten opjagen.

    Jammer dat we elkaar niet tegen zijn gekomen. Vind altijd jammer als ik eens een fotograaf of fotografen tegenkom, dan weet ik natuurlijk nooit wie het is, omdat ik ze gewoonweg niet herken. Dat had ik dus ook toen ik naar me auto liep de terugweg. Stapte 2 mannen uit met camera spullen, ja dan ga je je afvragen of het mensen zijn van weblogs waar ik regelmatig op kijk en reageer.

    Misschien moeten we is een keer een weblog dag organiseren, lijkt me wel gezellig.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat was weer een mooie wandeling greet.
    Wat vervelend dat de hertjes opgejaagd werden. Ik weet dan nooit op wie ik bozer moet worden, de kinderen of de ouders! De paddestoel die jij de trechter of zoiets noemt, dat lijkt wel een lampje... het lijkt licht te geven haha. heel mooi
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet