Pagina's

maandag 23 mei 2011

Jonge Meerkoetjes en ander plaatjes

Ik ga weer wat foto`s plaatsen die ik de afgelopen weken in de buurt om mijn huis heb gemaakt.
Er is een vijver waar 2 Meerkoeten 7 kleintjes grootbrengen.
Ik kan wel vertellen dat het een hele uitdaging is om die kleintjes te fotograferen, ze zitten nooit stil.
29 April zag ik ze voor het eerst met hun leuke lelijke rode koppie`s
De ouders hebben het er maar druk mee en naast het opduiken van planten en algen worden indringers weggejaagd.
Elke Eend die in de vijver wil neerstrijken moet weg.
Deze foto is 30 April gemaakt, s`avonds om een uur of zeven.
Het ziet er schattig uit maar soms reageren de ouders heel fel op een jong.
Ik zie niet wat er dan mis is, ik heb gezien dat een ouder het hele koppie van de kleine in de bek neemt om een afstraffing te geven, of er wordt er een steeds achterna gezeten en verjaagd.
Zal wel Meerkoeten streken zijn die wij mensen niet herkennen.
Ik lig hier languit op de steiger!
Prachtig vind ik die kleintjes met hun grote poten.
Kijk, zelf gevonden!
Topzwaar?
3 Mei, de kleintjes groeien goed en zijn er nog allemaal.
PIEP PIEP PIEP HONGER!!!
Terwijl ik de meerkoeten fotografeerde zat deze mooie kat naar mij te kijken.
11 Mei, nu eens wat meer midden op de dag.
Ja, als er ineens een Kauwtje neerstrijkt moet die ook op de foto.
Ik oefen de Kraaiemars.
12 Mei
Groot ben ik al hè?
Ik maakte ook een rondje door het Beltpark om te kijken of de Futen er waren.
Naast de Spreeuw zag ik een Eend met pulletjes, deze kwam zò dichtbij dat ik dit close-upje kon maken.
Moeder Eend kwam op de kant en de kleintjes konden daar echt niet uit het water komen door de hoge beschoeiing.
Geen balts vandaag.
20 Mei
Best al groot maar nog steeds piepen.

en de ouders maar eten zoeken.
 en tenslotte de laatste foto van een jonge Meerkoet.
Ik lag languit op de steiger en deze kleine strekte zich helemaal uit om naar mij te kijken.
Inmiddels een Foto workshop gedaan in de AWD met Marcel en Arko van "kijk op Fotografie", samen met Loes, Henk, René, Ghita en Loes.
We hebben onder andere uitleg gekregen over de verschillende lichtmeet punten, hier heb ik "spotmeting" gebruikt.
Erg leuk om mee te spelen.

Slotwoordje;
Ik ben weer lekker door mijn achterstand heen op een paar Macro foto`s na dan.
Dus volgende keer kleine beestjes en bloemetjes.
Erg bedankt voor reactie`s,
groetjes Greet

18 opmerkingen:

  1. Prima opnames Greet, leuk hoor al dat jonge kleine grut.....die kleine meerkoetjes zijn wel erg fotogeniek..... maar om nou te zeggen wat zijn ze mooi, nee... geef me dan maar kleine eendjes en of zwaantjes.

    Maar is zo'n serie horen ze zeker thuis hoor.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi !
    die kleine meerkoetjes zijn niet mooi MAAR jij hebt ze wel prachtig op de foto gezet !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat zijn ze lelijk maar wel aandoenlijk. Leuke foto`s top zwaar en de kraaienmars. Goed gevonden. Wat een plaatjes de close/up van het eendje, de waterlelies en het meerkoetje met de giga grote poten.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door je mooie lage standpunt komt dat kleine spul wel heel goed tot zijn recht! Wat lief om ze zo bezig te zien, top gedaan. Ook je laatste spotmeting is top! Hierdoor de omgeving lekker donker! Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi ,

    Hele mooie foto's alleen vind ik die meerkoetjes toch niet zo fotogeniek dan al dat andere jingen grut maar ook dat kom weer goed al worden ze ouder !

    Groetjes Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Greet.....

    Prachtige serie...weet je wat ik zo leuk vind, dat de jonge meerkoetjes van die rode koppies hebben en later is dat weer helemaal weg....
    Heerlijk al die kleine vogels, zo lief en aaibaar als ze eruit zien...
    prachtige belichte en scherpte opnames..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie van de Meerkoetjes complimenten voor de close ups ( de beestjes zijn niet zo knap ) ha ha maar daar kunnen zij niks aan doe je hebt ze supermooi vastgelegd en die poes GEWELDIG mooi
    pracht serie
    Fijne dag verder groetjes Janny
    De Waterlelies ook heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Greet,
    Ik had gisteravond en vanochtend vroeg al snel even gekeken, maar nu neem ik even de tijd voor een reactie.
    Wat leuk hoe je deze serie in elkaar hebt gezet, het opgroeien van die kleine, lelijke, mooi oh zo schattige opdondertjes!
    Wat me steeds weer opvalt is de grandioze scherpte van je foto's.
    De hele serie is het aanzien meer dan waard, maar mijn absolute favorieten zijn de opnames de je 's avonds rond 19.00 uur maakte, dus nummer 2, 3 en 4, heel interesant om te zien dat lichtval zo belangrijk kan zijn.
    Groetjes
    Loes

    ps Ruzie met Google profiel,dus anoniem!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Greet
    Je hebt een prachtige serie gemaakt.
    Een hoop fotogenieke dieren rond je huis.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die laatste meerkoetfoto is echt een juweeltje. WAt een koppie. Eigenlijk zijn ze best mooi als ze een paar weken zijn. Die hele kleintjes zijn wel lelijk, maar hebben ook iets vertederends.
    Prachtig vastgelegd door jou. Ook mooi: de kat en de marcherende kauw,
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi Greet, wat een heerlijke foto's; allemaal van topkwaliteit; ik heb er van genoten en ik ga ze zeker nog vaker bekijken.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Greet
    Hé hé..Eindelijk eens de tijd om bij andere te kijken...En wat heb jij die meerkoetjes prachtig zuiver in beeld gebracht. En wat kwam je lekker dichtbij..Eind Juni pakken we weer eens vroeg de OVP...En dan ook maar de lepelaarsplassen...
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Greet
    Wat zijn ze fantastisch, met hun rode koppies en warrig verenkleed. Hele mooie foto's heb je ervan gemaakt! Echt foto's om met een vertederende glimlach naar te kijken.
    En vergeet niet de spotmeting weer terug te zetten ;)
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Greet,

    Leuk dat je zo'n lelijke jonge Meerkoet zo mooi vast hebt kunnen leggen. Erg mooie vogel serie,
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Blijft ze echt lelijk vinden dat kroost van een Meerkoet. Neemt niet weg dat je ze schitterend hebt weten vast te leggen. Vooral die close up, of te wel die schreeuwlelijk....hahahaha spreekt me erg aan.

    Die kat is trouwens erg mooi!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hallo,
    Wij hebben een buitenhuis aan een waterplas,
    nu zagen we 2 jonge meerkoetjes op ons trapje in het water.Ze werden gevoerd door moeders, toen kwam er een andere meerkoet aan en die was erg ruw en beet ze in de nek , ze lagen verlamd in het water . even later zwommen ze weer rond maar werden weer aangepakt. volgens mij hebben ze het niet overleeft!!! weet jij waaron ze zo de kleintjes behandelen??? was erg zielig om te zien. groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geen idee Annie!
    Ik zie wel eens dat ze de kleintjes straffen maar later krijgen ze gewoon weer eten.
    Dat zal zèker een nare aanblik geweest zijn.
    Bij eenden zie je wel eens dat mannetjes de vrouwtjes wegjagen bij de kleintjes, om weer te paren met het vrouwtje.
    Ook dat is geen normaal gedrag (normaal vormen eenden een vast koppeltje)en komt doordat de eenden veel gevoerd worden met brood.
    Normaal zijn ze de hele dag bezig met voedsel vergaren en met al dat brood hebben ze tijd over en raken oversext.
    Misschien is het bij Meerkoeten ook zoiets.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Dank jullie wel voor de leuke reactie`s op mijn blog.
Ik waardeer erg dat je de tijd hebt genomen om iets te schrijven.
Groetjes Greet